Choose a searcher

Witamina D, czyli jak zadbać o odporność i kości jesienią i zimą

- Kategorie Artykuły

Czy wiesz, że witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego ? Jeśli ktoś nie wierzy, to jesienią właśnie może się o tym przekonać. Nasz organizm jest wówczas wystawiony na więcej prób przez pogodę, zmienną temperaturę. Podobnie jest zimą. W tych okresach do naszej skóry dociera także mniej promieni słonecznych. Tak naprawdę nie o same promienie chodzi a o... promieniowanie.

Witamina D przyswajana ze słońca

Nie wikłając się w szczegóły zrozumiałe głównie dla chemików i fizyków: promieniowanie UVB aktywuje w skórze specyficzny rodzaj cholesterolu, który jest prekursorem witaminy D3. Te substancje fedrują przez nasze ciało. Od skóry przez wątrobę do nerek, gdzie jest przekształcana w aktywną witaminę D.

Darmowe źródło witaminy D

W naszej szerokości geograficznej nie ma zbyt długiego okresu, gdy promieniowanie UVB oddziałuje na skórę przed długi czas. Tak naprawdę eksperci mówią o zaledwie dwóch miesiącach w okresie letnim: czerwiec i lipiec. Wówczas optymalna synteza witaminy D pod wpływem energii słonecznej zachodzi przez 9 godzin. [1]

Dlaczego jesienią i zimą możemy mieć niedobory witaminy D?

W marcu i wrześniu optymalna synteza zachodzi już tylko przez 3 godziny dziennie [2]. Zimą jest ona jeszcze mniejsza. W konsekwencji nasz organizm ma mniejszą zdolność dom czerpania witaminy D ze słońca. Czy to oznacza, ze jesteśmy skazani na jej niski poziom we krwi?

Witamina D - źródła

Ten cenny składnik możemy dostarczać razem z dietą. Najbogatszym naturalnym źródłem witaminy D są tłuste ryby morskie, wśród nich łosoś, makrela i śledź, a także tran. Znajdziemy ją też w czerwonym mięsie, wątrobie, jajkach. Jak widać większość to źródła zwierzęce. Osoby na diecie bezmięsnej, weganie, wegetarianie mogą więc mieć problem jesienią i zimą.

Skąd się bierze roślinna witamina D

Witaminę D mogą zawierać suszone w słońcu grzyby. Innym źródłem są porosty, które także wystawiane są na działanie promieniowania UVB i zachcą w nich przemiany chemiczne, które prowadzą do powstawania, na przykład, cholekalcyferolu. Jeśli spożyjemy taką substancję, to przejdzie ona podobną ścieżkę przemian co witamina D ze słońca, bo na końcu powstanie właśnie aktywna forma witaminy D3.

Dzienna dawka witaminy D

Skoro więc wiemy, że witaminę D możemy dostarczyć wraz z posiłkiem to warto zastanowić się ile jej tak naprawdę potrzebujemy jesienią i zimą. Z pomocą przychodzą eksperci z Centrum Zdrowia Dziecka [3]. Jeśli odrzucimy okresy, w których wystarczająco długo możemy wystawiać skórę na słońce, to pozostają nam poniższe rekomendacje:

Ile witaminy D potrzebują dzieci?

U dzieci zdrowych (1-10 lat) zalecana jest suplementacja w dawce 600–1000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i ilości witaminy D w diecie.

Jakiej ilości witaminy D potrzebuje młodzież?

U zdrowych nastolatków (11-18 lat) zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie.

Ile witaminy D potrzebują dorośli?

U osób zdrowych zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i ilości witaminy D w diecie.

Jesteś seniorem? Sprawdź ile witaminy D potrzebujesz!

Z uwagi na zmniejszoną skuteczność syntezy skórnej suplementacja u osób w wieku 65-75 lat zalecana jest przez cały rok w dawce 800–2000 IU/dobę, w zależności od masy ciała i podaży witaminy D w diecie. Osoby powyżej 76 roku życia powinny przyjmować 2000–4000 IU/dobę.

Jakie suplementy diety z witaminą D stosować?

Łatwo jest się więc domyślić, że jesienią i zimą warto postawić na dobre suplementy diety. Możemy wybrać produkty, które zawierają witaminę D z porostów. Znajduje się ona między innymi w Wegańskiej witaminie D3 2000 IU. Jej kolejnym atutem jest kompleks składników pochodzenia roślinnego – Magnifood. Zawierający on cenne składniki jak pestki dyni, kolendrę, spirulinę, otręby ryżowe i grzyby shiitake.

Jakie suplementy na kości przyjmować?

Witamina D pomaga także w utrzymaniu zdrowych kości. Wszystkie powyższe zalecenia znajdują więc też zastosowanie gdy myślimy o naszym wewnętrznym "rusztowaniu". Dobrym pomysłem jest jednak wykorzystywanie synergicznego oddziaływania. Na czym ono polega? Zdrowe kości pomaga utrzymać także witamina K? Terranova wybrała ciecierzycę. To z niej powstaje przebadana klinicznie, opatentowana witamina K2 jako MK-7. Suplement diety D3+K2 zawiera ponadto otręby ryżowe, pestki dyni, grzyby shiitake, liście jarmużu i pietruszki, a także, wegańskie kwasy tłuszczowe.

Suplementacja dla wymagających

Jesień i zima nie musi być więc postrachem dla naszego układu odpornościowego czy kości. Wystarczy odpowiednio się do niej przygotować, a potem dbać o swoją dietę. Terranova uznała, że ta troska powinna obejmować nie tylko jedną substancję, ale stanowić kompleks różnych składników.

Dlatego w kapsułkach roślinnych lub proszku pojawiają się rośliny, grzyby, glony, probiotyki, enzymy trawienne. Nasze ciało jest bardzo skomplikowaną maszyną, która potrafi wybrać sobie z różnych pokarmów to, czego w danej chwili potrzebuje. Wiemy też czego nie potrzebuje: sztucznych dodatków, zbędnych substancji barwiących, smakowych, dodatkowych cukrów i innych wypełniaczy.

Co to Magnifood? Specjalna receptura

Witamina D w każdym produkcie Terranova pojawia się w towarzystwie mieszaniny o nazwie Magnifood. To synergicznie działający kompleks składników pochodzenia roślinnego. Nie ma on stałego składu. W każdym produkcie jest inny, w zależności od tego w jaki sposób ma oddziaływać dany suplement diety na nasz organizm. Niezależnie, czy jest jesień i zima w produktach Terranovy znajdziemy liofilizowane świeże warzywa, owoce, zioła. Łączymy je z witaminami, bo wspieranie odporności wychodzi nam naturalnie.

1. Seasonal variations in serum vitamin D concentrations in human. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii. 2010: 1: 36-41

2. Witamina D — mechanizm działania, badania epidemiologiczne, zasady suplementacji. Lab. Forum 2007; 11: 3–8.

3. Rekomendacje suplementacji i leczenia witaminą D –nowelizacja 2018; Postępy Neonatologii 2018; 24(1)

Oskar Berezowski

Zarejestruj nowe konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego lub Zresetuj hasło