Choose a searcher
  Filtry mobile
Suplementy na
Suplementy z
Suplementy dla

Suplementy diety z wapnem

Aktywne filtry

Kompleks magnez, wapń, suplement diety na zmęczenie, PROMOCJA
  • Bestseller
Wsparcie kości i mięśni
Cena 49,90 zł
Synergiczny kompleks magnezu i wapnia na energię Zadbaj o układ nerwowy Pomóż swoim mięśniom Utrzymaj naturalne piękno włosów, skóry i paznokci...

Wapń- suplement

Wapń to jeden z składników, czyli pierwiastków, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Na szczęście dzisiejsza żywność jest wzbogacona w wapń - informację o tym możemy znaleźć na opakowaniach produktów spożywczych [1]. W celu uzupełnienia wapnia możemy śmiało sięgać po produkty takie jak jogurt czy mleko.  W naszym organizmie także odnajdziemy ten składnik. W surowicy człowieka znajdziemy wapń podzielony na: 46% wapń zjonizowany, 40 % wapń związany z albuminą i 14 % wapń skompleksowanego. Ze względu na znaczenie w organizmie człowieka i znaczny odsetek wagowy masy ciała, wapń zaliczany jest do tak zwanych makroelementów organizmu ludzkiego [2].

Najbogatszym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia jest mleko i jego przetwory. Istnieją też produkty pochodzenia roślinnego, które także zawierają znaczną ilość wapnia (są to m.in jarmuż, szpinak, suche nasiona fasoli itp.). Niestety wiele z nich jest on słabo przyswajalny z powodu wysokiej zawartości kwasu szczawiowego czy kwasu fitynowego [3]. W tym momencie musimy wspomnieć, że standardowa dieta Polaków nie dostarcza odpowiednich ilości wapnia. Nawet jeżeli nie są to diety wegańskie, które ten wapń pozyskują głównie ze źródeł roślinnych. Warto w takich sytuacjach rozważyć dodatkowe wsparcie w postaci suplementów dla kobiet, suplementów dla mężczyzn czy suplementów dla seniorów. Szczególną uwagę na wapń w diecie powinni zwrócić uwagę również osoby uprawiające aktywność fizyczną. Dla nich wsparciem mogą być specjalne suplementy dla sportowców.

Wapń w kapsułach

Wapń przyczynia się do prawidłowego przewodnictwa nerwowego, ale także wspomaga funkcjonowanie mięśni. Wapń związany jest również z naszą krwią – głównie jej krzepliwością. Odpowiednia podaż wapnia w diecie wiąże jest także z wartościami ciśnienia tętniczego krwi [3]. Jest on także pierwiastkiem, który jest potrzebny do utrzymania zdrowych kości i zębów.

Wchłaniania wapnia przez organizm zależne jest od kilku czynników. Czynniki, które zwiększają wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego to m.in. odpowiednia podaż wapnia do fosforu w diecie i obecność w niej laktozy oraz witamina D. Co hamuje wchłanianie tego minerału? Będą to wymieniane wcześniej fityniany i szczawiany, nadmierne spożycie żelaza i magnezu, niedostateczna ilość witaminy D, nadmierne spożycie alkoholu a także ilości błonnika. Zwłaszcza jego frakcji nierozpuszczalnej. Taki błonnik znajduje się przede wszystkim w pełnoziarnistych produktach zbożowych. Dzieje się tak dlatego, iż duża ilość błonnika powoduje bardzo szybki pasaż treści jelitowej [4].

Trzeba mieć na szczególnym względzie kobiety będące w ciąży u nich zapotrzebowanie na wapń znacznie się zwiększa, dlatego też stopień absorpcji wapnia jest wyższy [5]. Dla kobiet, które nie mogą dostarczyć odpowiedniej ilości wapnia z diety albo mają problemy z jego przyswajalnością, wsparciem może być dodatkowa suplementacja. Jednakże przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu ich stosowania, należy się koniecznie skonsultować z lekarzem.

Przed rozpoczęciem suplementacji wapnia należy określić zapotrzebowanie naszego organizmu na ten pierwiastek. Zależy ono od wieku, płci czy stanu fizjologicznego. W dobraniu porcji wapnia przeznaczonego do suplementacji, może nam pomóc dietetyk albo farmaceuta. Wapń w kapsułkach jest jedną z łatwo dostępnych na rynku form suplementacji wapnia. Taka forma wapnia występuje wśród produktów firmy Terranova Polska. Terranova pozwala także na decyzję co do sposobu suplementowania wybranych składników. Kapsułki można oczywiście popijać szklanką wody. Ich zawartość można jednak połączyć np. z ulubionym smoothie. Pożywna przekąska i codzienna suplementacja w jednym.

Wapń dla dzieci

Wapń jest niezbędnym pierwiastkiem dla naszych pociech – wspomaga ich wzrost i rozwój. Dieta naszego dziecka powinna być jak najbardziej zbilansowana. Czasami jednak nie ma takiej możliwości. Dziecko może nie lubić pewnych potraw czy produktów. W przypadku niespożywania produktów mlecznych, można rozważyć suplementy dla dzieci zawierające wapń.

Ile wapnia potrzebują nasze pociechy? Możemy posiłkować się normami żywienia dla populacji Polski [3]:

  • Niemowlęta 0–6 miesięcy 200 AI (wystarczające spożycie)
  • Niemowlęta 7–11 miesięcy 260 AI (wystarczające spożycie)
  • Dzieci: 1–3 lata – 700 mg
  • Dzieci 4–9 lat - 1000 mg

Zapotrzebowanie starszych dzieci będzie już warunkowane czynnikami takimi jak ich dieta czy wiek. Znaczny wpływ będzie miała też aktywność sportowa czy miesiączka [3].

Wapń w ciąży

Wapń jest jednym z podstawowych materiałów budulcowym kości i zębów. Poza układem szkieletowym, wapń wpływa również na nasze mięśnie oraz na regulacje nerwów. Jest absolutnie niezbędny do prawidłowej pracy naszego serca [5]. Już w czasie ciąży zaczyna się adaptacja organizmu kobiety do zaspokajania zapotrzebowania dziecka na wapń –  poprzez zwiększenie efektywności wchłaniania tego składnika. W związku z tym zalecane spożycie wapnia dla kobiet oczekujących zostało określone już od pierwszych miesięcy ciąży [3]:

  • Kobiety przed 19-tym rokiem życia – 1300 mg
  • Kobiety po skończeniu 19-tego roku życia –1000 mg

Wapń cena

Cena wapnia zależy od producenta i zawartości składnika w danym produkcie. Na cenę wpływa też połączenie wapnia z innymi naturalnymi składnikami. Terranova Polska w swojej ofercie posiada produkt, który łączy wapń z magnezem oraz takimi składnikami jak stabilizowane otręby ryżowe, zielony jęczmień, pokrzywa, imbir, pędy skrzypu i zielony owies.

[1] Prospects in Pharmaceutical Sciences 2014; 12(3):16–22.

[2] Endokrynologia Pediatryczna 2006; 1(14):57-61.

[3] Jarosz i wsp. Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020.

[4] Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2009; 5(4):245-253.

[5] Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017; 2(4):166–172.

Zarejestruj nowe konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego lub Zresetuj hasło