Choose a searcher
  Filtry mobile
Suplementy na
Suplementy z
Suplementy dla

Truskawka

Truskawka, a tak naprawdę poziomka truskawka, wywodzi się ze skrzyżowania dwóch owoców - poziomki chilijskiej oraz poziomki wirginijskiej. [1] Uprawa truskawek obejmuje znaczne tereny krajów klimatu umiarkowanego, a nawet krajów położonych w klimacie podzwrotnikowym. [1] Do największych światowych producentów zajmujących się uprawą truskawek zalicza się Stany Zjednoczone, Japonię oraz Chiny. Co ciekawe, Polska także znajduje się na liście największych producentów truskawek i jest ósmym na świecie krajem wśród krajów Unii Europejskiej. [1] Truskawki należą do owoców jagodowych, których trwałość jest dosyć ograniczona, ze względu na szybkie psucie się i delikatność owoców,[2] dlatego też truskawki wykorzystywane są zwykle do przygotowania przetworów, a świeże owoce do ciast, deserów i sałatek.

Wartości odżywcze truskawek

Owoce odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu organizmowi niezbędnych składników odżywczych, witamin, minerałów i błonnika, które mają znaczenie w zdrowej diecie. Dlatego warto jeść truskawki i włączyć je do swojej diety na stałe.

Regularne spożywanie truskawek może dostarczyć do organizmu wielu naturalnie występujących witamin i minerałów zawartych w tych owocach jagodowych. Truskawki to naturalna bomba witaminowa, wśród której znajdują duże ilości witaminy C. Zawartość witaminy C w truskawkach jest znacznie większa niż w cytrusach.[1] Do pozostałych witamin naturalnie występujących w owocach zalicza się witaminę A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6) oraz witaminę E. [1] Truskawki zawierają kwas foliowy oraz błonnik i pektyny. [1] Wartości odżywcze truskawki to licznie występujące sole mineralne. Truskawki to owoce zawierające potas, fosfor, wapń, mangan, żelazo oraz cynk i magnez. [1] Truskawki to także cenne źródło związków polifenolowych, które mają właściwości antyoksydacyjne. [2] Dzięki zawartości tych związków, truskawka jest uważana za jeden z silniejszych przeciwutleniaczy. [2]  

Truskawki- właściwości 

Polskie truskawki  w najlepszym czasie zbioru są niezwykle soczyste. Warto do jadłospisu włączyć truskawki ze względu na ich wartości odżywcze, a także cenne właściwości truskawek. Dodatkowo truskawki to jedne z niskokalorycznych owoców jagodowych. [1] W 100g truskawek znajdziemy tylko 34 kalorii, a więc kaloryczność truskawek jest niewielka. Ich niski poziom kalorii sprawia, że są one doskonałym owocem dla osób dbających o linię czy utrzymanie zdrowej wagi.Truskawki naturalnie zawierają witaminy, które pełnią kluczowe funkcje w utrzymaniu zdrowia organizmu. Owoce są bogatym źródłem witaminy C, która wspiera układ odpornościowy, działa jako silny antyoksydant chroniący komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Właściwości antyoksydacyjne posiada także witamina E, która również występuje w czerwonych owocach truskawki. Co więcej, truskawki dostarczają witamin z grupy B, takich jak witamina B6 i kwas foliowy, który odgrywa istotną rolę szczególnie w organizmach kobiet. Foliany to substancje odżywcze, które odgrywają istotną rolę jako wsparcie w ciąży, dla kobiet planujących ciążę i matek karmiących, są również częstym składnikiem suplementów dla kobiet.

Warto wykorzystać truskawki w diecie, nie tylko ze względu na ich niską kaloryczność, ale przede wszystkim na ich smak. W jaki sposób wykorzystać truskawki, aby zachować ich cenne wartości odżywcze i właściwości?

Truskawki w diecie

Truskawki, znane nie tylko ze swojego soczystego smaku, ale także bogactwa wartości odżywczych, powinny znaleźć się w naszej diecie. To nie tylko owoc sezonowy, ale również bomba witaminowa i skarbnica minerałów, które przynoszą korzyści dla zdrowia. Truskawki często jemy w sezonie letnim, ponieważ wtedy przypada czas ich zbioru. Jednakże warto zdać sobie sprawę, że skład truskawek dostępnych w sezonie zawiera więcej składników odżywczych, niż truskawki mrożone. W wyniku badań nad zawartością antocyjanów w truskawkach wywnioskowano, że spożycie truskawek świeżych dostarcza do organizmu więcej antocyjanów, niż spożycie truskawek mrożonych. [3] Co więcej, świeże polskie truskawki zawierają znacznie więcej związków polifenolowych, niż truskawki mrożone. Warto zaznaczyć, że związki polifenolowe warunkują prozdrowotne właściwości truskawek, do których zalicza się m.in. właściwości antyoksydacyjne. [3] W wyniku tych samych badań, stwierdzono, że zawartość witaminy C w świeżych polskich truskawkach jest znacznie większa niż w truskawkach mrożonych. Polskie truskawki zawierają witaminę C w ilości 73,24 mg/100 g świeżej masy, natomiast truskawki mrożone 15,74 mg/100 g świeżej masy. [3] Jest to znacząca różnica, a także solidny argument, który powinien skłonić konsumenta, aby kupić smaczne truskawki w sezonie. Warto wspomnieć, że truskawki to jeden z owoców jagodowych, które posiadają niski indeks glikemiczny. [4] Indeks glikemiczny jest to wskaźnik, który umożliwia klasyfikację produktów spożywczych na podstawie ich wpływu na stężenie glukozy we krwi. [5] 

Jak jeść truskawki?

Truskawki to soczyste owoce, które można spożywać na wiele sposobów. Począwszy od jedzenia świeżych truskawek w sezonie, które są bogactwem wartości odżywczych, przez wykorzystanie truskawek jako główny składnik smoothie, a także zastosowanie truskawek jako dodatek do ciast, wypieków oraz deserów. W sezonie letnim, ze względu na to, że soczyste truskawki są w pełni dostępne, warto przyrządzić sałatkę z truskawkami, która przypadnie do gustu niejednemu smakoszowi. Aby zachować świeżość owoców na długo, warto przechowywać truskawki w odpowiedni sposób, tj. należy dokładnie umyć owoce, pozbawić zielonej szypułki oraz przechować w lodówce. Dzięki temu truskawki mogą zachować świeżość na dłużej. Regularne spożywanie truskawek nie tylko urozmaicą codzienną dietę, lecz mogą nadać potrawom wyjątkowego smaku, a dodatkowo dostarczą do organizmu niezbędnych składników odżywczych.

Prozdrowotne właściwości truskawek zostały docenione także w branży kosmetycznej. W kosmetyce owoce truskawki wykorzystywane są jako cenny składnik kremów przeciw przebarwieniom skóry, a także jako blokery promieni UVA i UVB. Należy pamiętać, że samo stosowanie kremów, w których jednym ze składników jest truskawka, nie zastąpi nam ochrony przeciwsłonecznej jak zasłanianie ciała, unikanie nadmiernej ilości słońca i kremy ochronne z SPF. Dodatkowo aromat pozyskiwany z truskawek stosowany jest jako kompozycja zapachowa wielu kosmetyków oraz perfum. [6] 

Truskawki w suplementach diety

Truskawki  ze względu na swoją naturalnie wysoką zawartość odżywczą zostały docenione przez specjalistów Terranova. Zawartość witamin i minerałów w soczystym owocu spowodowały, że liofilizowany owoc truskawki jest częstym składnikiem suplementów diety. Błonnik pokarmowy naturalnie zawarty w owocach truskawki, może mieć znaczący wpływ na układ trawienny, dlatego też truskawka w formie liofilizowanego owocu jest częstym składnikiem suplementów na trawienie. Dzięki bogatej zawartości substancji odżywczych w truskawce, Terranova stosuje ją w Magnifood, który stanowi naturalne uzupełnienie całej formuły suplementu.

Terranova oferuje liofilizowany świeży owoc w kilku suplementach diety, w tym: LIFE DRINK oraz JAGODY SUPERMIESZANKA.

LIFE DRINK to naturalny, roślinny suplement diety w formie łatwego do rozpuszczenia proszku, który wyróżnia się wysoką wartością odżywczą. Właściwie skomponowane składniki suplementu diety, są doskonałym wsparciem codziennej diety i dodatkowym źródłem roślinnego białka. Mieszanka ta jest cennym wsparciem dla osób aktywnych fizycznie. Specjalna opracowana formuła zawiera w składzie liczne owoce, warzywa i grzyby, w tym liofilizowany świeży owoc truskawki, a także pozostałe składniki roślinne takie jak: aronia, rokitnik, acai, czarną jagodę oraz czarną malinę, liść pokrzywy, liść szpinaku oraz korzeń imbiru. Dodatkowo w pełni wegański proszek suplementu diety składa się także z cennych kwasów omega 3, 6, 9 oraz grzybów reishi i shiitake.

[1] https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BAR8-0014-0016/c/httpwww_pimr_poznan_plbiul20114rrc.pdf

[2] https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-444b7883-4605-4d77-a274-1a9cc73ad836/c/fijol.pdf 

[3] BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – L, 2017, 3, str. 234 – 240 

[4]  https://insulinoopornosc.com/wp-content/uploads/2018/08/Insulinoopornosc_Tabela_IG_kcalmar.pdf

[5]  Forum Medycyny Rodzinnej 2016, tom 10, nr 2, 84–90 https://core.ac.uk/download/pdf/268455348.pdf

[6]  https://www.dziedzictwonatury.pl/wp-content/uploads/2017/03/Truskawki_2015.pdf

4 0 4

Oops, it looks like you are lost ...

Back to Home

Zarejestruj nowe konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego lub Zresetuj hasło