Choose a searcher
  Filtry mobile
Suplementy na
Suplementy z
Suplementy dla

Brokuł

Brokuł nazywany także kapustą szparagową należy do rodziny warzyw kapustnych, czyli kapustowatych. [1] Warzywo zaliczane jest do roślin jednorocznych, a uprawę brokułu rozpoczęto gdzieś w rejonach Morza Śródziemnego. [1] Obecnie największe uprawy brokułów przypadają na rejony Stanów Zjednoczonych, a także znaczną część Europy Zachodniej, w tym Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii, a także Holandii i Niemiec. [2] Brokuł jest porównywalny do kalafiora. Łodyga brokułu jest długa i mięsista, na której tworzy się kwiatostan brokułu. Z kolei liście zielonego warzywa osadzone są na dłuższych ogonkach, mają falistą powierzchnię i ciemnozielone lub fioletowo-zielone zabarwienie. [1]

Czy warto jeść brokuły? Wartości odżywcze różyczki brokułu

Zalet spożywania brokułów jest wiele, szczególnie jeśli chodzi o naturalnie zawarte wartości odżywcze zielonego warzywa. Brokuły są cennym źródłem wielu witamin, w tym witaminy C, której zawartość w świeżych brokułach wynosi od 54 do 119,8 mg/100g świeżej masy. [1,2] Do pozostałych witamin zawartych w różyczkach brokułu zalicza się witaminy z grupy B(B1, B2, B6), a także witaminy K, A, PP oraz kwas foliowy i kwas pantotenowy. [2] Co więcej, brokuły zawierają błonnik, który jest cenną substancją zbilansowanej, zdrowej diety. [2] Regularne spożywanie brokułów może dostarczyć do organizmu zawarte w nim białko, a także cenne składniki mineralne, m.in. wapń, potas, żelazo, mangan, magnez, cynk i fosfor. [2] Brokuły zawierają sulforafan, który w największej ilości, jeśli chodzi o warzywa, występuje właśnie w tych zielonych warzywach. Jest to naturalny izotiocyjanian, którego działanie wykazuje właściwości prozdrowotne. [3]

Jakie są właściwości zdrowotne brokułów?

Brokuł należy do warzyw, które ostatnimi czasy zyskał na popularności ze względu na swoje właściwości prozdrowotne i substancje w nim zawarte. Dzięki zawartości związków polifenolowych i glukozynolanów brokuły wykazują właściwości przeciwutleniające, czyli antyoksydacyjne polegające na przeciwdziałaniu namnażania wolnych rodników w komórkach organizmu. [4] W wyniku przeprowadzonych badań wykazano, że antyoksydacyjne właściwości brokułów mogą być uzależnione od czasu i warunków przechowywania warzywa, a także od metody obróbki kulinarnej brokułu. [4] Wnioski końcowe wykazały, że właściwości brokułów ekologicznych, jeśli chodzi o poziom związków polifenolowych, są bardziej zaawansowane niż właściwości brokułów uprawianych w ogrodach przy pomocy nawozów. Różyczki brokułów z uprawy ekologicznej i konwencjonalnej wykazywały ten sam profil związków polifenolowych, ale różniący się ich zawartością. [4]

Warto jeść brokuły także ze względu na bogatą zawartość witaminy C, która pomaga w ochraniać komórki organizmu przed stresem oksydacyjnym, ale także posiada właściwości wspierające prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego.

Brokuły zawierają błonnik, który jest cennym związkiem dla organizmu. Porcja brokułów może dostarczyć dodatkowa ilość błonnika, który wpływa na pracę jelit, a także folianów, które mogą wspierać m.in. układ krwionośny i odporność organizmu.

Brokuły w kuchni- zdrowe warzywo na talerzu

Zbilansowana dieta to istotny element do zachowania zdrowia. Brokuły wykazują właściwości zdrowotne, które mogą być cennym wsparciem funkcjonowania organizmu. Warzywo zyskało popularność w kuchni, a przyrządzanie brokułu odbywa się na różne sposoby.

Istnieje wiele ciekawych sposobów, aby włączyć brokuły do posiłków. Gotowane brokuły na parze, duszone, pieczone lub dodawane do sałatek i zup w, a także w postaci kiełków brokułu na kanapkę. Warto eksperymentować z różnymi technikami przyrządzania brokułów, aby zachować ich wartości odżywcze i smak. Dzięki swojej wszechstronności brokuły stanowią doskonałą bazę dla zdrowych potraw, które jednocześnie cieszą podniebienie. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie mamy dostępu do świeżych brokułów, warto w swoich zapasach mieć mrożone brokuły, które tak samo, jak świeże zielone warzywo mają cenne wartości odżywcze. Regularne spożywanie brokułów to krok w kierunku zbilansowanej diety, wspierającej utrzymanie należytego stanu zdrowia.

Właściwości zdrowotne brokułów obejmują nie tylko ich bogactwo w witaminy i minerały, ale także unikalne substancje takie jak związki polifenolowe czy sulforafan. Zalet spożywania brokułów jest wiele, a na rynku pojawiło się wiele suplementów diety, wśród których składnikiem jest to zdrowe warzywo.

Brokuł polecany jest jako naturalny składnik w suplementacji, w szczególności, jeśli mowa o suplementach dla kobiet, a także jest częstym składnikiem suplementów na skórę.

W jaki sposób Terranova wykorzystuje właściwości brokułów?

Brokuł stanowi jeden z naturalnych składników Living Multivitamin Woman. To w pełni wegański suplement diety opracowany ze szczególną dbałością o potrzeby kobiet. Jest naturalnym źródłem składników odżywczych, które wspierają kondycję skóry, włosów oraz paznokci. Wśród naturalnych składników zawartych w Living Multivitamin Woman występują starannie wyselekcjonowane rośliny, w tym liofilizowane kiełki brokułu, które dzięki licznym wartościom odżywczym mogą wspierać witaminy i minerały w ich wpływie na liczne układy w organizmie, w tym układu odpornościowego. W pełni wegański suplement diety dostępny jest w formie kapsułek, co ułatwia ich spożycie i wprowadzenie do codziennej rutyny zdrowotnej.

[1] https://www.inhort.pl/files/program_wieloletni/wykaz_publikacji/obszar4/4.3_Instrukcja_3_2014.pdf

[2] https://apcz.umk.pl/HERB/article/view/35710/30025

[3] https://phmd.pl/resources/html/article/details?id=8220&language=pl

[4] https://www.ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2015/nr%204/Bromatologia%204_2015%20s%20660-666%20art%2009.pdf

Aktywne filtry

Liofilizowane zielone warzywa, suplement diety na piękną skórę, PROMOCJA
W trosce o stan skóry
Cena 119,90 zł
Warzywny suplement na piękną skórę 100% zielonych warzyw naturalne źródło witamin, składników mineralnych i enzymów korzystnie wpływa na stan...

To zielone warzywo o finezyjnym kształcie, sprowadzone do Polski przez Królową Bonę, posiada szereg dodatkowych właściwości. Charakterystyczny zapach brokuły zawdzięczają glukozynolanom, z których najbardziej znana – glukorafanina, może wpływać na poziom lipidów we krwi. Dzięki naturalnej obecności przeciwutleniaczy - karotenoidów, kwercetyny czy witaminy C, spożywanie tego warzywa może chronić komórki przed stresem oksydacyjnym. Porcja brokułów to także dodatkowa ilość błonnika, który wpływa na pracę jelit oraz folianów, które mogą wspierać m.in. układ krwionośny czy też odporność organizmu.

Brokuł - suplementy diety zawierające Brokuł | Terranova

Zarejestruj nowe konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego lub Zresetuj hasło